Wybierz
Program Edukacyjny
Program, według którego realizowany jest proces dydaktyczno – wychowawczy w Przedszkolu Jutrzenka został dobrany tak, aby spełniał oczekiwania zarówno dzieci, rodziców jak i nauczycieli. Uwzględniono w nim wszechstronny rozwój osobowości dziecka oraz jego zdolności i zainteresowań.
Wybranym przez nas programem wychowania przedszkolnego jest „W kręgu zabawy” J. Pytlarczyk. Jest on zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
W proponowanym przez nas programie następuje odejście od tradycyjnego podziału treści programowych na grupy wiekowe. Wprowadzono poziomy o wzrastającym stopniu trudności. Płynne poruszanie się w obrębie poziomów pozwala nauczycielowi dostosować treści zajęć do indywidualnych potrzeb dzieci. Treści wychowania i kształcenia zostały skupione wokół podzielonych obszarów edukacyjnych.
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
- Poznanie cech wyglądu zewnętrznego.
- Poznanie roli narządów zmysłu.
- Poznanie cech charakterystycznych.
- Poznawanie własnych możliwości.
- Poprawne nazywanie członków najbliższej rodziny.
- Zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym.
- Inspirowanie zabaw tematycznych dotyczących rodziny i domu.
- Inspirowanie dzieci do dzielenia się z rodzicami wrażeniami z wydarzeń zaistniałych w przedszkolu.
- Uczestniczenie w obchodach świąt o charakterze rodzinnym, takich jak Dzień Matki, Dzień Ojca itp.
- Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami dotyczącymi świąt (np. Boże Narodzenie, Wielkanoc).
- Rozwijanie zainteresowania pracą zawodową rodziców.
- Zachęcanie do wypowiedzi na temat swoich rodziców – ich wyglądu, upodobań i czynności domowych.
- Stwarzanie sytuacji zachęcających do dzielenia się wrażeniami dotyczącymi rodzinnych wydarzeń, np. narodziny nowego członka rodziny.
- Budzenie zainteresowań dotyczących historii i przemian zachodzących w życiu rodziny.
- Doskonalenie samodzielności dziecka. Kształtowanie w dziecku poczucia odpowiedzialności za otaczającą przestrzeń.
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie.
- Obserwowanie pracy ludzi w przedszkolu oraz w bliskim otoczeniu przedszkola (np. pracowników sklepu, apteki, poczty).
- Zwracanie uwagi na piękno i estetykę środowiska.
- Budzenie zainteresowania dziecka tradycjami i miejscowym folklorem.
- Zapoznanie dzieci z budownictwem domów dawniej i dziś.
- Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością.
- Nabywanie poczucia przynależności narodowej.
- Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie regionów Polski charakteryzujących się różnym ukształtowaniem terenu, bogactwami naturalnymi i różnym rozwojem przemysłu oraz dziedzictwem kulturowym
- Poznanie położenia geograficznego Polski na mapie świata.
- Przybliżenie dzieciom ważniejszych (dla danego regionu Polski, w którym dzieci mieszkają) postaci historycznych (np. Księżna Kinga, Fryderyk Chopin).
- Budzenie zainteresowania istotnymi, aktualnymi wydarzeniami z życia kraju.
- Rozwijanie wśród przedszkolaków przyjaznego stosunku do dzieci innych narodów.
- Zapoznanie dzici z popularnymi utworami polskiej literatury dziecięcej (np. wiersze J. Brzechwy, J. Tuwima), z jednoczesnym ukazaniem roli książki w życiu człowieka.
- Doskonalenie wymowy dzieci.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci.
- Kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się.
- Przygotowanie do nauki czytania.
- Przyswajanie umiejętności czytania.
- Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania.
- Kształtowanie świadomości własnego ciała.
- Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
- Wspomaganie rozwoju w zakresie dostrzegania regularności.
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami geometrycznymi.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.
- Kształtowanie umiejętności liczenia.
- Rozwijanie umiejętności określania czasu.
- Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji.
- Obserwowanie rozwoju roślin.
- Wykorzystanie kącika przyrody do rozwoju zainteresowań dziecięcych.
- Poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt.
- Rozwijanie umiejętności określania pogody.
- Przybliżenie dzieciom niektórych zagadnień z zakresu przyrody nieożywionej.
- Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego.
Plastyka:
- Umożliwianie kontaktu ze sztuką.
- Rozwijanie zainteresowań plastyczno – twórczych.
Muzyka:
- Uwrażliwianie dzieci na piękno muzyki.
- Doskonalenie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek.
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
- Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.
- Rozwijanie różnorodnych form ekspresji.
- Zapoznanie z wyglądem i techniką gry na instrumentach perkusyjnych.
- Zorganizowanie kącika muzycznego.
Teatr:
- Zapoznanie z teatrem.
- Zorganizowanie kącika teatralnego.
- Organizowanie „Przedszkolnych Spotkań Teatralnych” w ramach obchodów Dni Teatru.
- Zapoznanie z historią wybranych produktów i przedmiotów (np. cukier, pieczywo, papier).
- Obserwowanie rozwoju roślin.
- Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.
- Zaznajomienie z zasadami ruchu pieszego i kołowego.
- Zainteresowanie sposobami funkcjonowania zabawek mechanicznych oraz różnych urządzeń technicznych i elektrycznych.
- Przybliżenie dzieciom w formie zabaw i zajęć niektórych zagadnień fizycznych.
- Rozwijanie zainteresowania pracą ludzi w różnych zawodach charakterystycznych dla określonego środowiska (np. górnicy, kierowcy, żeglarze, kolejarze).
- Rozwijanie u dzieci określonych umiejętności technicznych.
- Zachęcanie dzieci do prawidłowego organizowania swojej pracy.
Bezpieczeństwo:
- Rozwijanie umiejętności zapewniających bezpieczeństwo.
- Przestrzeganie przez dzieci zakazów.
Higiena i zdrowie:
- Kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą.
- Zwracanie uwagi na umiejętne i kulturalne zachowanie się w czasie posiłku oraz podkreślanie wagi właściwego odżywiania się.
- Podkreślanie roli ruchu i powietrza jako stymulatorów prawidłowego rozwoju.
- Przeciwdziałanie chorobom.
- Stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju narządów zmysłów.
Sprawność ruchowa:
- Zachęcanie dzieci do wszelkich zabaw związanych z ruchem (indywidualnych, zbiorowych, samorzutnych lub zorganizowanych).
- Organizowanie z całą grupą zajęć rozwijających ogólną sprawność ruchową.
- Wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach opartych na metodzie A. M. Kniessów, R. Labana, C. Orffa, W. Sherborne.
- Prawda jako wartość.
- Dobro jako wartość.
- Piękno jako wartość.
- Poznawanie innych wartości: zdrowia, tolerancji, uczciwości, lojalności, dostatku, itp. oraz interpretowanie ich na miarę własnych możliwości.
- Sprzyjanie budowaniu dziecięcych systemów wartości w toku indywidualnych i zbiorowych rozmów.